tisdag 28 april 2015

Som om jag vore fantastisk och Torskarnas pride-parad

Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin

Som om jag vore fantastisk är tredje boken i Sofia Nordins dystopi-serie om ett samhälle där en mystisk feber dödat nästan alla människor. Allt händer i dagens Sverige och inte i en obestämbar framtid i ett påhittat land i före detta USA. Jag älskar att böckerna är så realistiska.

*Kan innehålla spoilers*
I tredje delen lämnar Ella och Nora gården med hoppet om att hitta andra människor, de där som sände radio från Umeå. De drar ut på en klassisk roadtrip. Ellas tankar och känslor är lika on point som huvudpersonernas alltid är i Nordins böcker. Vissa händelser var dock nästan för otroliga. Till exempel när Nora blir förgiftad av bensin och de får slut på mat och vatten, men i sista sekund blir räddade. Såg den komma på långt håll. Men på det stora hela är det spännande läsning och jag ser fram emot nästa del. För visst måste det bli en till med den cliff-hangern?


Torskarnas pride-parad av Sara Hansson

Jag skulle rekommendera Torskarnas pride-parad till alla som gillar Liv Strömqvist. Precis som Strömqvist framför Hansson sylvass samhällskritik med lika delar humor och ilska. Seriealbumet är en blandning av klockrena en-sidare och längre serier med mer djupgående analyser. Några av ämnena som tas upp är surrogatmödraskap, legalisering av prostitution och Bechdel-testet. Kanske är presentationen egentligen lite väl lik Strömqvist ibland, men jag köper det för att det är ett så effektivt sätt få läsaren att haja till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar